Home / Info / Mat Komando Tewas Di Tangan Polis

Mat Komando Tewas Di Tangan Polis

mat komandoKeheningan subuh di Felcra Kampung Hujung Ketun, Pendang, Kedah, pada 12 September 2002, diganggu dengan dentuman berdas-das tembakan senjata api.

Ketika itu jam menunjukkan sekitar 6.30 pagi, kebanyakan penghuni kampung yang terletak kira-kira 35 kilometer dari bandar raya Alor Star itu baru bangun untuk menunaikan solat subuh manakala pelajar bersiap untuk ke sekolah.

Penduduk tidak pun menyangka bahawa bunyi tembakan itu adalah daripada satu operasi besar dan penting polis yang dinamakan kod Ops Api Sawit 2 sekali gus menandakan kejayaan menumpaskan ketua kumpulan penjenayah amat dikehendaki, Kumpulan 13, yang diketuai Mat Komando atau nama sebenarnya Ahmad Mohd Arshad.

Penduduk tidak menyangka Mat Komando, 37, yang ditumpaskan pagi itu kerana tersebar khabar angin kononnya dia dipercayai berjaya menyusup keluar dari negara ini pada waktu berkenaan.

Serbuan sepasukan 10 anggota polis yang turut disertai Unit Tindakan Khas (UTK) pagi itu mengakhiri pemburuan pasukan keselamatan terhadap Mat Komando selama 255 hari.

Operasi tragis itu berlangsung kira-kira sebulan selepas isterinya, Faridah Mat Piah, 34, dan bapa mertuanya, Md Piah Che Nam, (72 tahun ketika itu), membuat rayuan menerusi temu bual dengan akhbar Harian Metro, supaya dia menyerah diri kepada pihak berkuasa.

Beberapa jam selepas operasi itu tamat, Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Norian Mai, mengesahkan bahawa lelaki yang berbalas tembak dengan polis waktu itu adalah Mat Komando.

Pengumuman itu sekali gus mengakhiri pemburuan polis ke atas Mat Komando, yang dilancarkan sejak 1 Januari 2002 selepas tiga rakannya terbunuh ketika lari dari sekatan polis di Kuala Nerang sebelum itu.

Kematian Mat Komando pada pagi itu berjaya menyelesaikan siasatan polis terhadap Kumpulan 13 yang turut dikaitkan dengan 52 kes samun bersenjata membabitkan wang tunai lebih RM2.5 juta, dua kes mencuri motosikal dan satu kes cubaan membunuh.

Kumpulan 13 kerap terbabit dalam beberapa siri rompakan bank terpencil, selain rompakan terhadap pemborong kelapa sawit, pengurup wang, kedai pajak gadai dan individu. Mereka dipercayai terbabit dalam 11 rompakan di Perak, lima di Kedah dan masing-masing dua kes di Perlis, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Kelantan dan Johor.

Operasi pada pagi itu juga menyudahkan satu episod jenayah terancang dengan sembilan anggota Kumpulan 13 ditangkap manakala empat termasuk ketuanya, mati ketika berbalas tembak dengan polis.

Polis turut menemui sepucuk pistol jenis Colt .45 dan revolver .22; beberapa butir peluru hidup dan kelongsong serta wang tunai RM70 pada badan Mat Komando, pagi itu.

Ketika diburu selama lebih 200 hari, polis turut mengesan beberapa taktik penyamaran dilakukan oleh Mat Komando ketika dalam persembunyian untuk mengelak dikesan termasuk muncul berjanggut atau jambang ala Taliban serta botak licin (skin head).

Dalam beberapa serbuan polis sebelum itu, Mat Komando yang bertubuh tegap dan sasa berjaya melepaskan diri termasuk dalam Ops Api Sawit sebelum itu yang mengorbankan anggota kumpulannya termasuk abang ipar, Ismail Md Piah, di Bukit Selambau dan Jalan Gubir-Kuala Nerang pada 1 Januari 2002.

Selepas kejadian itu, Mat Komando terus berjaya mengelak daripada dikesan polis.

Kali terakhir dia dikesan di Baling, Kedah, ketika cuba membunuh orang kanannya, Mohd Syukri Husin, 31, yang bersamanya melepaskan diri daripada kepungan polis di Gemas, Negeri Sembilan, pada 5 Ogos 2002.

Tindakan itu membuktikan Mat Komando amat berbahaya kerana selain bersenjata api ketika melakukan samun, dia tidak akan teragak-agak melepaskan tembakan ke arah sasarannya, hatta cuba membunuh orang kanannya itu kerana dipercayai akan memberi banyak maklumat mengenai kegiatannya kepada polis jika dibiarkan hidup.

Dalam tempoh 255 hari itu, pelbagai andaian dan cerita mengenai ‘kehebatan’ Mat Komando diperkatakan kerana dia berupaya meloloskan diri daripada kepungan polis termasuk anjing pengesan.

Mat Komando juga mungkin mempunyai kelebihan tertentu yang menyebabkan dia licik meloloskan diri, terutama ketika melarikan diri ke dalam hutan berbekalkan pengalaman dan kemahirannya sebagai anggota komando sebelum terjerumus ke kancah jenayah.

Antaranya termasuk Mat Komando memiliki ilmu kebal dan menguasai ‘ilmu selisih’ yang membolehkannya meloloskan diri tanpa disedari polis walaupun dikepung.

Mat Komando turut mencatat sejarah dalam fail jenayah polis apabila dikategorikan sebagai penjenayah ‘berhati kering’ apabila berani mendedahkan mukanya dalam kebanyakan kes rompakan tanpa memakai topeng. Taktik itu memang jarang diamalkan penjenayah kerana ia menyebabkan mereka mudah dikenali, sekali gus memudahkan polis menjejakinya.

Modus operandinya ialah sebelum melakukan kegiatan, Kumpulan 13 akan merompak kereta terutama milik wanita dipercayai mudah untuk kenderaan itu dilarikan dan selepas misi mereka selesai ada di antara kenderaan itu dibakar bagi menghilangkan bukti.

Malah, ada yang mendakwa dia hanya boleh dibunuh ketika kedua-dua kakinya tidak berpijak di tanah.

Dalam banyak perjuangan, sama ada suci atau sebaliknya, perkara yang paling sukar bagi pihak bertentangan ialah jika buruannya tidak takut mati.

Teori sama dikatakan menghantui tentera Amerika Syarikat ketika berperang dengan Taliban di Afghanistan kerana pejuang itu tidak takut mati dan rela gugur syahid dalam pertempuran.

Mat Komando juga dilaporkan pernah menzahirkan kepada rakan dan ahli keluarganya bahawa dia lebih rela mati daripada menyerah diri kepada polis walaupun dia tinggal berseorangan. Subuh 12 September 2002 adalah penyudah kepada episod itu apabila dia ditembak mati dalam serbuan itu.

KISAH KEDEGILAN MAT KOMANDO SEBELUM AJALNYA

Pagi itu penduduk Kampung Hujung Keton di pedalaman Pendang, Kedah, gempar. Mereka terkejut bukan kerana kampung itu diceroboh kumpulan gajah liar.

Mulanya mereka sangka ia bunyi senapang patah penduduk kampung menembak musang yang mencuri ayam. Tidak mungkin pula tuan punya dusun menembak tupai seawal pukul 6.30 pagi. Tembakan itu berlarutan beberapa ketika sebelum terhenti.

Selepas itulah baru cerita sebenar muncul.

Berita Mat Komando mati ditembak oleh polis cepat tersebar ke Kampung Tok Sheikh dan Kampung Cina yang terletak tidak jauh dari situ. Ia kemudian menjadi buah mulut di Kubur Panjang, pekan Pendang dan akhirnya sampai ke Alor Setar dan Kuala Lumpur sebelum pukul 9 pagi.

Berita Mat Komando atau nama betulnya Ahmad Md. Arshad, 37, mati ditembak menjadi lebih sahih apabila pihak polis memaklumkan bahawa Ketua Polis Negara, Tan Sri Norian Mai sendiri akan mengadakan sidang media di Alor Setar pada pukul 11 pagi.

Nama Mat Komando mula popular apabila dia diburu polis kerana mengetuai kumpulan perompak 13 yang terlibat dalam 52 rompakan bersenjata di beberapa buah cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN), bank-bank komersial lain dan para pemborong kelapa sawit.

Polis segera melancarkan operasi khas yang dinamakan “Ops Api Sawit” untuk memberkas anggota-anggota kumpulan perompak itu.

Pada awal Januari lalu, Mat Komando terlepas daripada kepungan polis ketika anggota kumpulan itu pulang daripada “bercuti” bersama keluarga dan teman di sebuah pusat peranginan di Tasik Pedu.

Abang ipar Mat Komando bagaimanapun mati ditembak di dalam operasi itu sementara dua lagi rakan mereka ditembak di Bukit Selambau pada hari yang sama.

Seorang rakannya bersama teman wanita diberkas ketika berada di dalam bilik hotel peranginan itu.

Mat Komando hilang dalam Hutan Simpan Pedu yang bersempadan dengan Thailand. Dia dikatakan sudah biasa dengan kawasan itu kerana pernah terlibat dalam operasi di situ semasa berkhidmat sebagai anggota komando tentera dahulu.

Operasi besar-besaran diperhebatkan dengan bantuan unit udara polis, anjing pengesan dan Pasukan Gerak Am (PGA) termasuk pasukan Senoi Praaq yang mahir dengan selok-belok hutan.

“Selagi ada air dan terdapat benda bergerak di dalam hutan, anggota komando boleh hidup,” kata seorang rakan Mat Komando yang pernah menjadi pegawai tentera di dalam unit komando.

Ketika operasi giat dijalankan di Hutan Simpan Pedu, seorang anggota kumpulan itu muncul di Pejabat Utusan Alor Setar untuk menafikan dia bukan lagi buruan polis walaupun gambarnya masih tertera di dalam carta kumpulan perompak 13.

Malangnya, lelaki berusia lewat 50-an itu ditangkap polis keesokannya setelah gambarnya terpampang di muka depan Utusan Malaysia. Dia kini menghadapi tuduhan memiliki dan mengedar harta curi Kumpulan 13 dan telah pun dihadapkan ke mahkamah di Selangor.

Operasi polis bagi mengesan Mat Komando di hutan Pedu pada awal tahun ini dihentikan selepas kira-kira 10 hari Mat Komando tidak dapat dikesan.

Polis pada mulanya begitu optimis penjenayah licik itu mampu ditumpaskan dalam masa beberapa hari sahaja!

Selepas operasi mengesannya diberhentikan, nama Mat Komando seakan-akan lenyap sehinggalah dia muncul semula enam bulan kemudian di Gemas Negeri Sembilan pada 28 Julai lalu apabila sekali lagi dia bolos daripada kepungan polis.

Benarkah Mat Komando mempunyai ilmu batin hingga kerap dapat terlepas daripada kepungan polis? Inilah yang kerap ditanya orang.

Mat Komando, anak kedua daripada lapan beradik dari Kampung Selengkoh, Yan ini bukanlah anggota komando yang cukup terlatih dan berpengalaman luas kerana kerjayanya di dalam perkhidmatan tentera hanya selama dua tahun.

Walaupun begitu, pengalaman dalam bidang ketenteraan telah digunakan dalam “kerjaya” terbarunya itu sebelum dia menemui ajal pada pagi Khamis lalu.

Selepas berhenti daripada perkhidmatan tentera, Mat Komando bekerja sebagai pemandu lori di Kuala Lumpur. Tugas barunya itu pun tidak bertahan lama dan selepas itu dia sering bertukar kerja lain seperti menjadi pemandu teksi dan pemandu bas.

Penglibatannya dalam kegiatan jenayah dikatakan bermula semasa dia bekerja sebagai pemandu lori.

Mat Komando dikatakan bukan seorang yang bersifat bengis, keras hati walaupun terlibat dalam kegiatan jenayah.

Ramai rakannya juga tidak percaya dia terlibat dalam perbuatan itu kerana dia jarang bercakap tentang apa yang dilakukannya dan tidak menunjukkan reaksi keras jika tidak menyetujui sesuatu perkara.

“Kadang-kadang dia menjadi pendiam,” kata seorang saudara terdekatnya ketika ditemui pemberita Mingguan Malaysia di Baling.

Satu sifat yang terdapat pada diri Mat Komando ialah dia sering membantu orang lain dan kerap membawa balik buah tangan untuk saudara-maranya walaupun nilainya tidak seberapa.

Dia pernah membawa pulang wang sebanyak RM20,000 untuk keluarganya dengan memberitahu ia adalah hasil menang loteri. “Kami semua tidak percaya kerana dia bukanlah kaki judi,” katanya.

Wang itu digunakan untuk menambah ruang rumah dan membeli motosikal.

Sebelum dia menjadi buruan polis, Mat Komando sempat menyiapkan rumah baru itu untuk kediaman isterinya dan seorang anak tunggal berusia 10 tahun yang cacat pendengaran.

Menurut saudaranya lagi, walaupun Mat Komando mempunyai wang yang banyak, dia tidak menunjuk-nunjuk, tidak berlagak ataupun memperlihatkan kemewahan hidup seperti orang lain.

Dia berpakaian biasa, malah kadangkala baju yang dipakainya agak lusuh.

Seperkara yang menarik, dia kerap melawat saudara-maranya setiap kali balik ke kampung atau menziarah anggota keluarga yang sakit.

Setelah tiga orang rakan termasuk abang iparnya ditembak mati dan beberapa orang suruhannya ditangkap, Mat Komando mulai bimbang. Dia berasa dirinya keseorangan.

Rakan sepelariannya, Shukri Husain yang terlepas daripada buruan polis ketika bersembunyi di sebuah rumah di Gemas, Negeri Sembilan juga akhirnya menjadi musuh.

Menurut pihak polis, Mat Komando dikatakan cuba membunuh Shukri di sebuah kampung di Baling baru-baru ini. Shukri yang dibelasah dengan teruk sempat menyelamatkan diri tetapi akhirnya ditahan oleh polis.

Pemberita dan jurugambar Mingguan Malaysia bersama jurugambar akhbar The Star juga pernah dikejar dengan parang oleh seorang lelaki tua yang berada di sebuah pondok ketika mereka membuat susulan mengenai kejadian itu.

Lelaki itu kemudian ditahan kerana disyaki melindungi Mat Komando. Gerakan memburu Mat Komando diperhebatkan semula di sekitar daerah Kuala Muda, Baling, Sik dan Pendang kerana dia disyaki berlegar di tiga atau empat daerah itu.

Dia dikatakan ingin balik ke rumah isterinya di Baling untuk melihat dan merenung buat kali terakhir anak tunggalnya yang cacat.

Walaupun Mat Komando dikehendaki polis, dia amat sayang kepada anak lelakinya itu.

Namun, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Mat Komando akhirnya rebah setelah dua butir peluru polis menembusi kepala dan rusuk kirinya pada subuh hening Khamis lalu.

Sebelum itu, dia dikatakan pernah berpesan kepada isterinya Faridah Md. Piah supaya menyiapkan kain putih untuknya kerana dia tidak akan menyerah diri sama sekali.

Mat Komando mati pada pagi Khamis lalu kerana prinsipnya itu.

gambar mat komando

INFO

Mat Komando
NAMA: Ahmad Mohd Arshad @ Mat Arshad
ALAMAT TERAKHIR DIKESAN: LLM 30 Kampung Selengkoh Tengah, Yan, Kedah tetapi dikatakan berasal dari Parit Panjang, Baling, Kedah.
GELARAN: Mat Komando, Mat Spring. Dilabel juga sebagai penjenayah paling ganas, kebal, licik ala Robin Hood.
KOD OPERASI: Ops Api Sawit dan Ops Api Sawit 2
GANAS: Mula sejak akhir 2001 dan mangsa pertama adalah pemborong kelapa sawit.
JENAYAH: Lebih 40 rompakan bersenjata membabitkan bank, pemborong kelapa sawit, pengurup wang, kedai pajak gadai dan individu. Juga dikatakan terbabit dengan cubaan membunuh dan dua kes curi motosikal.
KAWASAN KEGIATAN: Perak, Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Kelantan dan Johor
TUMPAS: 12 September 2002 dalam serbuan polis di Felcra Kampung Hujung Keton, Pendang, Kedah.

About Mat Selipar

Saya merupakan seorang insan biasa tetapi ingin menjadi luar biasa. Saya suka berkongsi cerita dengan anda semua... :). Untuk sebarang pertanyaan,permintaan atau komen bolehlah emelkan kepada saya di [email protected]

25 comments

  1. semuanya krn anaknya yg cacat tp bl minta bantuan xdpt…

  2. bagus la die ni…p meropak bkn utk kesenangan die sorg je tp tok batu org2 susuah jugak…

  3. Mat Komando
    (hati kering)

  4. Nazir Janudin

    Apa yg dia buat, semua nye bersebab.. cume kite yg x tahu ape sebab nye..

  5. Mohd Suhaimi Bin Ahmad

    Kasih Ayah….

  6. ni bukan baguss ni bodoh namanya..walau setinggi mana ilmunya kalau disalahgunakan akan memakan diri..

  7. syok abaq ang baca ksah2 dia..

  8. anak dia skrg dah bsaq pon ad kt kg sya..ary2 dok tgk…duit 2 pon ad lg kt rmah dia tp hye is3 ngn ank dia jew tau..anak dia bisu+pekak jew laen2 sume ok…

  9. nak bt sesuatu yg baik harus la disertai pekerjaan yg baik…ne merompak..membunuh kawan pl tu..Najis la dia ne..

  10. ini macm dlm kish spiderman….tujuanya untuk bantu anak..

  11. Azmi Apeng Bert

    bkn spdrman tp robin hood laa

  12. pelik2 aku baca komen dari kwn2 kat bawah ni…penjenayah diagung2 kan? matlamat tidak menghalalkan cara.xkisah keluarga susah ke, anak cacat ke, bersifat xmenunjuk2 ke, bersebab ke, yg salah tetap salah.cuba kalo keluarga korg yang kena tembak dek geng2 diorg. ada korg nak cakap camtu.

  13. btol tu sepot. malamat ko nak menyelamatkan umat manusia tak menghalalkan cara ko pakai spender kt luar. haha. selamat hari raya pot, maaf zahir batin.

  14. wlaupn dy bodoh,tp aku ttap bangga dng semangat comando,mmng kami di terapkn mcm ni,brjuan habis-habisan,cme silap dy guna ilmu 2 tuk rompak,tp merompak pn sbb bntu orang..x guna untuk dri sndri,dy bunuh membe dy pn sbb pempaling,mmng 2 matlamat comando

  15. CERITA NI SAMALE SPT CITA MAT INDERA BATU PAHAT JOHOR YG BERSEKONKOL DGN KOMUNIS BINTANG 3….BUNUH POLIS DI BUKIT KEPONG DAN SEKITAR BATU PAHAT….KEBANYAKANNYA ANGGOTA PASUKAN BERSENJATA SPT POLIS, ASKAR BRITISH DAN ASKAR MELAYU…..DIA DULU SATU GURU DGN KIAI PENGHULU SALLEH YG TINGGAL DI SUNGAI SIMPANG KIRI….ZAMAN BRITISH MEMERINTAH PERSEKUTUAN TANAH MELAYU….MAT INDERA NI TAK BOLEH DIBERIKAN AIR UNTUK DIMINUM ATAU KEGUNAAN LAIN….DIA BOLEH LESAP JADI HALIMUNAN DAN BERTINDAK GANAS MENENTANG PASUKAN BERKUASA POLIS DAN TENTERA….SAMPAI DIA DI HUKUM GANTUNG DI PENJARA PUDU, DIA MENYEBELAHI KOMUNIS BINTANG 3 DAN MEMEGANG JAWATAN TERTINGGI DLM PARTI KOMUNIS MALAYA.MAT INDERA PUN KEBAL ORANGNYA TAPI KALAU KAKI DIA TAK CECAH KE BUMI, TEMBAK DIA , DIA BOLEH TERSUNGKUR……ALLAH SAJA YG MAHA BERKUASA……DIMANA ADA MUHAMMAD DISITU ADA ABU JAHAL…..DIMANA ADA MUSA DI SITU ADA FIRAUN…..DIMANA ADA ORANG2 SPT MAT INDERA, MAT KOMANDO, BOTAK CHIN, BENTONG KALI…..TERDAPATLAH PENGUATKUASA UNDANG2 , HAKIM, POLIS, PASUKAN TINDAK KHAS YG AMAT TERLATIH, KOMANDO, DAN THE RED BERREY…..SO SESIAPA NAK CUBA JADI KOMUNIS ATAU HERO SPT ROBIN HOOD ZAMAN KING RICHARD THE LION HEART ENGLAND, FIKIR2 LAH…BANYAK KERJA LAIN YG MEMUNAFATKAN RAKYAT, BANGSA, NEGARA DAN AGAMA PADA ZAMAN SERBA MODEN DAN CANGGIH INI…SAYA HIDUP ZAMAN SEBELUM PERANG JEPUN DGN BRITISH, BANYAK EPISODE YG SAYA TELAH SAKSIKAN…ZAMAN TU SAYA BERANI LALU DEPAN ASKAR JEPUN SEBAB SAYA MASIH MUDA, DARAH BERGELORA….TAKDA TANGGUNGJAWAB DAN KELUARGA SENDIRI….BERANI MATI…..ASALKAN NEGARA TERBELA…RAMAI RAKAN2 SAYA DAH GUGUR….TIAP2 HARI MENYAMBUT KEMERDEKAAN SAYA KERAP MENITISKAN AIRMATA TERKENANG PERJUANGAN LAMPAU.

  16. org kg aq tuuu.. parit panjang…blakg ladang kelapa sawit umah aq je depa men tembak2.. sempt gak la tgk arwah..

  17. PDRM is the best… Bangga jd warga pdrm.. Penjenayah mcm ni patut ditembak mati….

  18. setiap org melakukan kesilapan, mungkin org fikir die jahat, namun ader kebaikan die yg tersembunyi, kite x boleh mghukum, die dah dapat balasannye…smuge die ditempatkan d kalangan org beriman, ALLAH LEBIH MENGETAHUI, AL-FATIHAH..

  19. jgn dpersalahkan dia..arwah bukanlah pnjenayah..mungkin caranya xbetul, tapi apa punca smpai die tpksa wat camtu? masyarakat sdri adalah pnyebab dan pncipta penjenayah..die baik orgnye..xksah la the rmai dgr sejarah ilmu dia..yg pnting hatinye baik.

  20. kalo ko ade anak..ank ko cacat…ko miskin..org hina ko…xde sape pnh tlong ko…ko rase sape yg bodoh?ko ke masyarakat skliling?ckp xfkir..da jd kat dri ko sdri,bru ko tw nasibnye bro..ko tu yg bodoh sbb xpnah mrasa kperitan org ssh..

  21. Sebab Mat Komando menjadi perompak. Kisah yang di ceritakan kepada budak yang menjual air di tepi jalan di Kedah. " Bila dia berhenti dari tentera dia agak susah terutama untuk mencari wang bagi mengobati anaknya yang OKU. Didalam kesempitan itu dia merompak kedai emas yang pertama dan mendapat hasil jualan RM200,000. Dia sedar (sebenar dia sudah masuk perangkap syaitan) betapa senang nya mendapat wang! Dia berubah menjadi orang yang bijak keapda orang yang cerdek! Kalau dia bijak dia boleh melabur atau berniaga atau beli bot tangkap ikan di yang dlln tapi terus merompak 52 kali! Bila kita menghadapi kesusahan pertama kita kena mendekati Allah, mendekati Mesjid (seperti kawan sya yang pernah di inaya) Allah lambat laun akan membantu kita dari sudut sangka dan tidak di sangka.Doa yang di suruh baca ""Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan keperluannya."
    (Surah At-Talaq ayat 2-3).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge