Home / Islam / Rahsia Masjid Nabi Yang Disembunyikan

Rahsia Masjid Nabi Yang Disembunyikan

Amat malang umat Islam hari ini apabila tidak lagi mengambil berat walaupun masjid yang amat dikasihi oleh Nabi s.a.w itu sendiri, iaitu Masjid an-Nabawi. Mereka tidak mahu mencungkil pengajaran yang terdapat di masjid nabi itu sendiri. Apakah umat Islam lalai atau ia sengaja di sembunyikan oleh pihak-pihak tertentu?

Tanda-tanda rahsia yang disembunyikan

Umat Islam kini lebih mengambil tahu apakah Rahsia Da Vinci Code daripada mengambil pengajaran yang telah terpahat di tempat-temapt suci Islam terutama di Mekah dan Madinah. Da Vinci Code adalah cerita dongeng kisah Nabi Isa a.s yang direka oleh yahudi bagi memesongkan manusia tetapi segala tulisan yang terdapat disekeliling masjid an-Nabawi dan juga Masjidil Haram adalah bertujuan untuk memberi pengajaran kepada umat Islam. Tetapi kenapakah tiada usaha untuk memeliharanya, seperti di Masjid an-Nabawi sendiri banyak tulisan-tulisan itu sengaja di cat supaya tidak kelihatan dan banyak pula telah ditutup samasekali supaya tidak kelihatan, apakah rahsianya?

Janganlah ditanya tentang ayat-ayat yang terdapat di Masjidil Haram Mekah, semuanya telah hancur menjadi debu. Mereka menganggap pembangunan yang tersergam indahlah yang menawan berbanding ayat-ayat peringatan dan puisi-puisi yang memuji dan mengagungkan Allah yang dilahirkan dengan penuh tawadhuk oleh alim ulamak terdahulu dan diabadikan bagi penghayatan umat Islam yang kemudian. Itulah harapan oleh ulamak yang mulia yang hampir dengan zaman nabi terhadap umat Islam akhir zaman, tetapi sayangnya semua itu tidak dihargai oleh kita umat Islam.

Tidak seperti peninggalan Nabi s.a.w di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram, peninggalan kaum Thamud di Madain Saleh mendapat penjagaan rapi oleh pihak berkuasa Saudi (http://saudi-archaeology.com)

Tulisan piramid dipelihara dengan rapi tapi peninggalan Nabi s.a.w diabaikan

Umat Islam lebih mengkagumi Piramid dan berusaha memelihara sebaik mungkin tulisan-tulisan yang dibuat oleh Firaun kerana kononnya untuk mencari rahsia Piramid, padahal tulisan-tulisan tersebut hanyalah memuja Firaun yang di anggap tuhan oleh mereka seperti telah di terangkan dalam banyak ayat quran. Amat hairan kenapa langkah yang sedemikian tidak diambil terhadap segala peninggalan Rasulullah bukan setakat tempat tinggal Rasulullah tetapi tempat baginda bertahajjud dalam masjid nabi pun disembunyikan.

Tulisan didinding timur makam dihapuskan – dalam petak merah

Tulisan didinding sebelah dinding barat juga dihapuskan

Tulisan khat asal telah ditutup dengan bingkai besi

ASAL_ABCTulisan asal sebelum diletakkan bingkai berada dibelakang tirai

Kotak bertanda hijau dalam gambar diatas merupakan tempat yang paling disukai oleh baginda Nabi s.a.w mengerjakan solat tahajjud. Tetapi pihak berkuasa Saudi telah menutupnya Mehrab Tahajjud ini dengan rak-rak buku. Timbul persoalan apakah tujuan menyembunyikan tempat yang mempunyai nilai yang tinggi untuk umat Islam dalam menghayati perjalanan hidup Rasulullah s.a.w.

Mehrab Tahajjud ditutupi dengan rak buku


Inilah Mehrab Tahajjud yang asal sebelum ditutup oleh pihak berkuasa Saudi

 

SUMBER: islamiclandmarks.com, silverheritage.blogspot.com

About Ammar

Nama penuh saya Ammar Yasir Bin Che Hassan. Saya merupakan seorang pelajar Ijazah Pentadbiran Perniagaan di salah sebuah IPTA di Malaysia. Menjadikan penulisan blog sebagai medium untuk menyampaikan maklumat terkini. Mula sebagai sebagai seorang blogger aktif pada Disember 2010 sehingga sekarang.

29 comments

  1. mngkin ad sbb2 tertentu…

  2. sbb tkut geng2 islam taksub + radikal la.. clap2 jd tmpat memuja..

  3. allah sahaja yg mengetahui…

  4. محمد رمضان

    Saudi puak Wahabi mmg kata ini semua B'idaah.. astagfirallah

  5. Mimi Farrah Hoa

    sebenarnya byk lg kita yg d luar tak tau…yg org mekah sendiri tak setuju dgn pembangunan yg dibuay oleh kerajaan saudi terhadap makkah now… mungkin tak ramai tau bahawa bangunan hotel hilton now dahulunya adalah rumah kediaman saiyidina abu bakar kalau tak silap dan salah sebuah temoat tandas d luar masjidil haram adalah bekas tapak rumah kediaman saiyidatina khadijah (juga rasulullah) sepwrti yg dimaklumkan oleh sahabat saya yg berasal dari makkah…kita jer terlalu bangga dgn pembangunan yg modern padahal org makkah pun tak setuju sebab terllau byk tempat sacred dihapuskan…

  6. Mimi Farrah Hoa

    Bilal Badat they re talking about so much sacred calligraphy being erased and demolished…and that we need to protect these from being totally erased. Something like that

  7. Mimi Farrah Hoa

    Bilal..they re talking about so much sacred calligraphy found inside Al Nabawi mosque being erased and demolished…and that we need to protect these from being totally erased…something like that

  8. Mimi Farrah Hoa

    They were questioning why the Saudi government trying to hide these from us to see them

  9. betoi yang yang tabsub mereka boleh lakukan perkara2 luar dari syariat islam…..jadi perlu di sembunyi untuk kebaikkan…..

  10. golongan sunni d wahabi teleh menyesatkan umat islam.

  11. ambil perhatian sebelum ianya hilang.

  12. kalau boleh wahabi nk keluarkan makam nabi..

  13. Muhammad Fadhil

    utk peerangan detail tntng masjid nabawi, kat mane ltaknye tiang nabi saw msyrt, kt mane raudah dan mcm2 lagi.. leh dtg jord haji di sri ptling

  14. Wahabi , kaji siapa wahabi pasti kamu tahu siapa Kerajaan Saud Yahudi …

  15. lebai malang betapa malang nya nasib kau…..udah2 la jangan kau jangan menghina dan mempermain kan ugama islam… kalau kau tak suka islam kau dah ada ugama kau amal lah suruhan ugama kau…buat apa susah2 kau nak pertikaikan islam dalam mms..

  16. hang rasa hang akan selamat ka mungkin tidak…..

  17. dalam pencarian ko tunggu….dah jumpa nasib ko akan terjawab….

  18. Drp kaw urus agama kami bgs kaw urus agama mu sendiri yg tdk betul tu .. Islam itu indah ..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Close