Home / Info / Tangga Gaji SSM 2012

Tangga Gaji SSM 2012

Seperti sedia maklum Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah mengumumkan pembatalan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam(SBPA) dan Skim Saraan Malaysia(SSM) ditambah baik.

 

Menurut Perdana Menteri, penjawat awam dalam Gred 1-54 akan diberi kenaikan gaji 13% dan atas kenyataan berikut dapat disimpulkan dengan jadual di atas ini. Klik pada gambar untuk melihat lebih besar lagi.

 

Jadual ini adalah dikira berdasarkan logik sendiri dan jika ada kesilapan di harap dapat dimaafkan. Jawapan yang sahih adalah apabila JPA yang mengeluarkan sendiri jadual ini.

 

Gambar: Mat Kedah

About Ammar

Nama penuh saya Ammar Yasir Bin Che Hassan. Saya merupakan seorang pelajar Ijazah Pentadbiran Perniagaan di salah sebuah IPTA di Malaysia. Menjadikan penulisan blog sebagai medium untuk menyampaikan maklumat terkini. Mula sebagai sebagai seorang blogger aktif pada Disember 2010 sehingga sekarang.

14 comments

  1. Saya berada di gred 17, kalau dikira macam contoh di atas KGT saya hanya RM57 sahaja, sedangkan PM umum KGT masih mengikut SBPA RM80 hingga RM320 mengikut gred…….so setidak2nya KGT minima RM80 la..

  2. Mohd Nur Hakim Shalihim

    ni bukan salah kira, tp salah faham ni…
    13% = penyelarasan gaji…
    rm80 – rm320 = KGT.

  3. tanggaji yang ditunjukkan berdasarkan di tangga P1 bagaimana pula staff yang berada di tanggaji P2 dan P3.

  4. hang pandai darpada JPA..hahaha jangan kenabayaq balik sudah lah…

  5. tarak untung.."gaji baru lum dpt"..harga brg sudah naik…

  6. Atiq Atiqullah

    alhamdlillah…mudah2an d tmbahkn rezki dr sumber yg lain..insyaallah;-).

  7. Ahmad Hasrin Othman

    gaji naik 13% untuk gred 1-54….klu gaji org tu 900 pokok…jd 117 la kenaikannyerr……kenaikan tahunan yang 80-320 tu…..klu yg dg29 dlm….rm145 la setahun.

  8. Berapakah KGT untuk DGA32 P3?

  9. Rastam bin Md Lazim

    Kenapa gaji baru belum keluar pekeliling lagi. Main ikut teori aje ni . Bulan April dah menjelang tiba tapi jadual gaji tak muncul-muncul payah nak layan perasaan bila lambat sebegini.

  10. sabr bro gaji tk kema keja mcm but

  11. bersyukar lah pada penjawat awam 1.4 juta bersabar ok perkeliling belum ada tnggu dalam blog ke apa ke semua tu tipi belaka…hu hu

  12. PGT atau KGT untuk SSM Plus sebagaimana yang diumumkan oleh PM masih lagi mengguna pakai elemen-elemen PGT SBPA iaitu dari RM80.00 hingga RM320.00. Contoh bagi Gred 41 ialah RM225.00. Bagi menyediakan matagaji Gred ini ialah dgn menambahkan 13% kenaikan pada gaji pokok iaitu sekiranya Gaji pokok bermula pada RM1695.85 +13% kenaikan SSM Plus ialah RM1,916.00 pada P1T1 /T2 – RM2,141.00, T3 – RM2,366.00. T4 – RM2,591.00, T5 – RM2,816.00, T6 -RM 3,041.00 dan seterus nya.

    Bagi menentukan tangga gaji dan jumlah kenaikan gaji penjawat awam ialah dgn kiraaan gaji semasa pada 31.12.2011 + 13% kenaikan iaitu:-

    Contoh sekiranya gaji anda dib bawah SSM berada pada P1T4 iaitu RM1,967.20+ RM255.74 (13%) = RM2,223.00. Apabila dipindahkan ke mata gaji SSM Plus paling hampir maka gaji anda adalah pada kedudukan P1T3 iaitu RM2,366.00. Sekira PGT atau KGT anda bermula pada Januari, maka gaji anda pada 01.01.2012 ialah RM2,591.00. Itulah gambaran yang saya perolehi semasa menghadiri taklimat SMS Plus yang disampaikan oleh saudara Aziz bin Muda, Timbalan Presiden CUEPACS pada 25 Mac baru-baru ini di USM Kubang Kerian.

    Bagi pengiraan Gred lain samaada P2 atau P3 formulanya sebagaimana P1 tadidan PGT Gred 41 P2 masih lagi RM 225.00.

  13. surat pekeliling kenaikan rm900 dah dapat tapi tiada tindakan yg diambil oleh pihak majikan,,sudah 2bln surat itu dihantar oleh JTK PUTRAJAYA ,apakah perkara ini perlu di adu kepada pihak yg mengeluarkan surat pekeliling itu? tolong jawab bagi pihak kami yg teraniaya oleh majikan,,,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Close